Kirja

2.8

1. Kristinuskon Käsikirja –kirjaa (s.256 YLÖSNOUSEMUS) lainaten: ” Usko Kristuksen ylösnousemukseen on kristinuskon perusta. Kristinuskon syntyä ei voida ymmärtää ilman opetuslasten mullistavaa kokemusta, ylösnousseen Kristuksen kohtaamista.
”Jumalan” uudestisyntymiskokemuksia löytyy monista uskonnoista ennen Kristus -tarua ja sen jälkeenkin. Edellisen virkkeen sisältö on niin vahva todiste sen puolesta, että kristinusko on ihmisten keksimää. Edelleen mitä tiedämme erilaisista ”profeetoista”, niin valhe soljuu helposti heidän suussaan. Tosin kun ei tiedetty esim. ukkosen syitä, oli helppoa uskoa ”yliluonnollisiin” voimiin.

2. Kristinuskon Käsikirja –kirja (s.256 YLÖSNOUSEMUS) jatkaa: ”Apostoli Paavalin mukaan kristillinen julistus on turhaa, ellei Kristus ole noussut kuolleista. Jerusalemin tapahtumista pääsiäisenä n. v. 30 tiedetään varmasti kaksi asiaa . Ensinnäkin Jeesuksen oppilaat kokivat Mestarinsa kuoleman katastrofiksi, johon kaikki loppuu. Kuitenkin pian, jo muutaman päivän kuluttua samat oppilaat todistivat  yksimielisesti , että Jeesus on noussut kuolleista. Mitä todella tapahtui jää uskon varaan .

Se ettei tiedetä Jeesuksen tarkkaa kuolinvuotta kertoo sen ettei Jeesus ollut mikään kummoinen ihmeidentekijä. Jos hän olisi herättänyt kuolleita, olisivat hänen seuraajansa tienneet vuoden jolloin hän kuoli. Edellisen lainauksen ”yksimielisesti” –sana on alleviivattu sen vuoksi, että tarinat Jeesuksen elämästä eroavat toisistaan, mikä on todiste siitä, että tarinat Jeesuksen ”ylösnousemusihmeestä” ovat ihmisten keksimiä.

3. Kristinuskon Käsikirja –kirja (s.256 YLÖSNOUSEMUS) jatkaa: ”Niitä  seurasi sisäinen varmuus siitä, että Jeesuksen sanat tai asia kestävät myös tulevaisuudessa, vaikka hän itse kuolikin ristillä. Jeesuksen ylösnousemus voidaan ymmärtää myös konkreettisena tapahtumana, joka ylittää inhimillisen ymmärryksen. Ylösnousemushetken tapahtumia ei voida selittää nykyisen tieteellisen tutkimuksen avulla.

Edellisessä lainauksessa sanotaan että ”Jeesuksen ylösnousemus voidaan ymmärtää myös konkreettisena tapahtumana”, näin ei ole. Ylösnousemustarinoita oli ennen Jeesuksenkin aikaa. Käyttäytymistieteet ja uskontotiede voi selittää miksi ihmiset valehtelivat ylösnousemuksesta. Tiede pystyy selittämään miksi ihminen valehtelee; siitä on etua, tosin kun esim. aikoinaan ei ymmärretty ukkosen fysikaalisia ominaisuuksia, ympäröivä luonto tuntui yliluonnollisia aspekteja omaavalta.

4. CD-fakta 99 tietosanakirjaa lainaten: ”Šiva, Mahadeva, »suuri jumala », hävitystä tuottava intialainen jumala, joka kuvataan usein veriseen vuotaan pukeutuneeksi monikätiseksi mieheksi . Toisaalta iva on uskonnon, joogan ja elinvoiman jumala, jonka vertauskuvina ovat härkä ja miehen sukupuolielin  (linga). Tammus, Mesopotamiassa palvottu muinainen jumala, jonka vuosittain toistuva kuolema ja ylösnousemus liittyivät vuodenaikojen vaihteluun.”.

Edellisen lainauksen viimeinen tummennus selittänee kuin esim. Jeesuksen ylösnousemistarina on periytynyt historiasta. Muinaisissa yhteiskunnissa esim. Palestiinan alueella kesän polttavuus tappoi kasvit, ja myöhemmin juhlittiin maan ylösnousua.

Pages ( 27 of 76 ): « Edellinen1 ... 2526 27 2829 ... 76Seuraava »