3.3
1 . Hyvä Sanoma –lehteä n:o 12, 1998 (s. 34 Seitsemän kuvaa lopunajasta) lainaten:
1. ”Saarnaaja Markku Tossavaisen listaa seitsemän ” lopunajallista ” kuvaa, joissa hän näkee yhtymäkohtia Raamatun profetioihin. 1. Maailmanpolitiikka, erityisesti Lähi-idän tapahtumat viestittävät tulevasta Jeesuksen paluusta . Samoin Euroopassa on koettu uskomattomia muutoksia: Neuvostoliiton hajoaminen ja nykyiset epävakaat olot, Euroopan yhdentyminen, Jugoslavian verinen sota.”
Se, että Markku Tossavainen sanoo, että ”erityisesti Lähi-idän tapahtumat viestittävät tulevasta Jeesuksen paluusta” on huonoa argumentointia, Tossavaisen tulisi määritellä, miten hän on päässyt näkökantaansa. Luulen Lähi-idän ”uskonnollisen tärkeyden” vaikuttavan Tossavaisen puheisiin. Edellinen lainaus myös kuvaa hyvin kuinka erilaisten tapahtumien maantieteellinen läheisyys heijastuu esim. uskovaisten arvioihin tulevista tapahtumista. Jos ajatellaan viimeisten vuosien sotakatastrofeja, niin voi ottaa esimerkiksi Ruandan sodan, jossa sai surmansa yli miljoona ihmistä, ja kuitenkaan edellä mainitusta sodasta ei ole Tossavaisen tekstissä mainitaa. Tämä johtuu siitä, että mitä lähempänä jokin tapahtuma on ihmisen tai yhteisön omaa elinpiiriä, se vaikuttaa ihmiseen voimakkaammin ja sitä helpompi sitä on käyttää ”omissa vertauksissa” niin kuin edellä mainittu Tossavainen tekee. Kun ihminen/yhteisö jättää mainitsematta suhteessa enemmän uhreja vaatineen sodan, se on mielestäni osittainen osoitus siitä, ettei ihminen tai yhteisö tiedosta omia käyttäytymismekanismejaan ja täten edellä mainitun ihmisen/yhteisön puheisiin täytyy suhtautua varauksella. Edelleen Tossavainen ei määrittele, mitä hän tarkoittaa ” nykyisillä epävakailla oloilla”. Edellinen lainauksessa käytetty sana ”verinen” on uskonnollissävytteinen tehokeino ja juuri sen vuoksi edellä mainitun sanan käyttöön tulisi suhtautua varauksella juuri edellisen lainauksen kaltaisissa kohteissa.
Hyvä Sanoma –lehti n:o 12, 1998 (s. 34 Seitsemän kuvaa lopunajasta) jatkaa:
”2. Luonnon mullistukset , epätavallisen runsaat sateet ja s uurtulvat. Toisaalta monia maita ovat koetelleet pitkät kuivuuskaudet . Maanjäristykset ovat ravistaneet eri maanosia. Ihmiset ovat huolestuneet ydinkokeista , sademetsien tuhoamisesta sekä ilmakehän otsonikadosta .”
Raamatun luonnon mullistis teoriat ovat luotu aikoina jolloin ei tiedetty esim. maanjäristyksen syntysyitä. Edellisestä lainauksesta voi poimia sateet, tulvat ja maanjäristykset perinteisinä maailmanlopun tunnusmerkkeinä. Nykyisin uskontoteoreettiset ryhmittymät puhuneevat coronasta ja ilmastonmuutoksesta lopunajan tunnusmerkkeinä.
Hyvä Sanoma –lehti n:o 12, 1998 (s. 34 Seitsemän kuvaa lopunajasta) jatkaa:
”3. Pyrkimys rakentaa maailmankirkko uskontojen keskukseksi huolestuttaa – Kristittyjen aito yhteys on hyvä asia , mutta tunnukseton ekumenia, joka sallii ja hyväksyy lähes kaikki, on merkki alkuseurakunnan opin ja elämänmallin hylkäämisestä .”
Jos Markku Tossavainen tarkoittaa alkuseurakunnan opilla jotain yksimielistä, riidatonta tai yksiselitteistä, niin hänen kannattaa tutustua uskontotieteelliseen tutkimukseen tuosta ajasta.
Hyvä Sanoma –lehti n:o 12, 1998 (s. 34 Seitsemän kuvaa lopunajasta) jatkaa:
”4. Satanismin ja okkultismin leviäminen. – Erityisesti nuoret kokevat tarkoituksettomuutta elämässä. Heidän tulevaisuuden kuvaansa hämärtää niin taloudellinen kuin poliittinen epävarmuus . He ovat kokeilleet päihteitä, huumeita tai vapaata seksiä, he ajautuvat yhä rajumpiin yrityksiin ja sitoutuvat henkimaailman pimeisiin puoliin”
Hengen -käsite edellisessä lainauksessa selventää sen, ettei Tossavainen ainakaan ole uskontotieteilijä.
Hyvä Sanoma –lehti n:o 12, 1998 (s. 34 Seitsemän kuvaa lopunajasta) jatkaa:
”5. Tekniikkaa on jo pitkään käytetty taisteluun toista ihmistä vastaan . Uusi huipputeknologia ja tiedonsiirron verkot antavat loistavia mahdollisuuksia, mutta niiden suojaaminen ei ole aukotonta. Se avaa ovia laajamittaiselle rikollisuudelle .”
Edellinen lainaus ottaa tekniikan kehityksestä vain negatiivisen puolen esiin. Edelleen jos puhutaan tietoverkkojen suojaamisesta, niin varmasti löytyy tuhansia alan ammattilaisia, joiden toimenkuvana on pelkästään tietoverkon turvalliseksi saaminen. Vielä: rikkaat ovat kirjoittaneet lait. Köyhä varas tuomitaan vankilaan, mutta on sallittua omistaa miljardi omaisuuksia.
Hyvä Sanoma –lehti n:o 12, 1998 (s. 34 Seitsemän kuvaa lopunajasta) jatkaa:
”6. Lääketieteen ja ravitsemuksen kehittämisessä on saatu aikaan sensaatiomaisia tuloksia. Tutkimuksen uhkakuvina ovat geeninsiirrot ja kloonaus . Geeniteknologialla muunnellut elintarvikkeet ovat tulleet jo käyttöön. – Jos eläin- ja kasvimaailmassa kloonaus eli täydellisten kopioitten tekeminen on vähintäänkin arveluttavaa, ihmisten kohdalla tällaiset ajatukset ovat täysin tuomittavia. Se on puuttumista Jumalan luomisjärjestykseen, jossa ihminen on ainutlaatuinen .”
Ihminen on vain kehittynein eläin maapallolla. Muualta avaruudesta voi löytyä vielä kehittyneempiö rotuja.
Hyvä Sanoma –lehti n:o 12, 1998 (s. 34 Seitsemän kuvaa lopunajasta) jatkaa:
”7. Räjähdysmäinen väestönkasvu ja nälkä eivät ole uusi ongelma. Kehitysmaitten näkymät eivät ole paljoa kohentuneet , vaikka vauraat länsimaat ovatkin heränneet etsimään ratkaisuja perusrakenteitten korjaamiseen.”
8. Hyvä Sanoma –lehti n:o 12, 1998 (s. 35 Tuomiopäivän odotusta.) jatkaa: ”Vuosi 2000 on merkittävä rajapyykki . Jeesuksen syntymän juhlintaan valmistaudutaan eri puolilla kristittyä maailmaa. —-. Tänään puhutaan suhteellisen vähän maailman lopusta , jonka odotus ajoi eurooppalaiset esi-isämme tuhat vuotta sitten joukkohysteriaan . Vuonna 999 ihmiset todella ahdistuivat ja pelkäsivät. Uhkaava tuomiopäivä alkoi vaikuttaa arjen toimintaan. Esim. kaupankäynti tyrehtyi, ihmiset jättivät asuntonsa ja päästivät karjansa metsään . Riemullisen ja vapautuneen odotuksen sijasta ponnisteltiin taivasosuuden puolesta. Ihmiset tekivät sinänsä hyviäkin asioita; tunnustivat sielun hädässä syntejään sekä pyysivät ja antoivat anteeksi . Kerjäläiset saivat runsaita aterioita ja vankeja armahdettiin . Pyhiinvaeltajat halusivat ennen tuomiopäivää käydä Jerusalemissa . Noilla matkoilla jopa luokkaerot unohtuivat hetkeksi. Tuomiopäivän odotus tiivistyi joulukuuhun . Kansanjoukot piirittivät suuria kirkkoja ja luostareita sekä vaativat pääsyä ripille . Kristinusko oli katolisen kirkon alaisena tuolloin vielä melko yhtenäinen . Papit lukivat joukkosynninpäästöjä . —-. H-hetken lähestyessä ihmismielen pimeät puolet alkoivat tulla vahvasti esiin . Fanaatikot ruoskivat itseään, kansa alkoi vaatia kaupunkien ja kylien puhdistamista mm. koronkiskureista, varakkaista kauppiaista ja noidista . Ihmiset tekivät itsemurhia, kun eivät kestäneet tuomion odotuksen painetta . Historioitsija Frederick H. Martens on kuvannut tapahtumia Rooman suuressa Pietarin-kirkossa, jossa paavi Sylvester saarnasi 31.12.999. Martensin mukaan paavi ilmeisesti jätti tarkoituksella kirkonsalin oven auki sakaristoon, josta kuului kellon tikitys lähestyttäessä keskiyötä. Kun messu oli ohi, kirkkokansa oli äänetön ja painanut katseensa alas. Tuskanhiki virtasi monien otsalta. Kun kello lakkasi tikittämästä, useita pelon lamaannuttamia ihmisiä tuupertui kuolleena lattialle. Kahdentoista lyönnin jälkeen paavi ojensi kätensä ja siunasi seurakunnan. Samalla hetkellä alkoivat kaikki Pietarin-kirkon kellot soida ja kirkkoväki yhtyi kuoron laulamaan ylistykseen. Lopullinen kansanjoukko alkoi helpottuneena nauraa ja itkeä sekä syleillä toinen toisiaan.”
9. Hyvä Sanoma –lehti (s. 42 Kohtalon vuosi 2000?): ”Edessä oleva vuosituhannen vaihtuminen on herättänyt jo monenlaisia ajatuksia, ennustuksia ja pelkoja. Ennustuksia ovat synnyttäneet monet vuoteen 2000 liittyneet monenlaiset laskelmat, joilla on pyritty kuvaamaan Jumalan ihmiskuntaa koskevia suunnitelmia . ——. Ns. dispensationalistinen raamatuntulkinta on mielellään laskenut näitä jaksoja ihmiskunnan historiasta saaden laskelmilleen tukea myös juutalaisesta ajanlaskusta.